Word formation

2_21/365 (NP)

Dziś o kolejnej zmorze z jaką się zmagam. Tym razem Word Formation. Ćwiczenia tego typu próbowałam już robić wcześniej, gdyż wystąpiły w zakupionych testach. Jednak mimo to kompletnie nie pojmuję logiki jaką kierujemy się przy tworzeniu Word Formation. Jestem też bardzo ciekawa czy tylko ja jestem taka ułomna że nie potrafię uzupełniać ćwiczeń z tego zakresu (nie wiem co mam wpisać w puste luki) czy tylko JA się PRZYZNAJĘ do tego że jest to temat bardzo trudny.

PIERWSZE KROKI – GOOGLE i internet
W internecie mamy małą ilość filmików po polsku w tym zakresie. Najwięcej jest po angielsku, ale są one bardzo rozbudowane, wchodzą w tematy lingwistyki i głębszego słowotwórstwa, co dla początkujących w tym zakresie i to jeszcze w języku wyłącznie angielskim jest nie do przejścia. Ponieważ mimo przykładów i tak nie rozumie się tego co się słucha.

JAK NIE INTERNET to zakup książki
Myślę sobie – jeśli nie internet to może zakup jakiejś książki pod ten temat rozwiąże sprawę. Tu też napotkałam rozczarowanie – NIE MA KSIĄŻEK PO POLSKU! Są publikacje, ale wyłącznie w języku angielskim, które cenowo wypadają uwaga od 150 zł nawet do 600 zł za książkę! Kogo na to stać?

ZNALAZŁAM KILKA ZASAD w internecie na różnych stronach, zapisałam sobie listę słów z ćwiczeń do przerobienia to na czasownik, to na rzeczownik, to na przymiotnik w wielu kombinacjach. Wyszło ponad 1500 słówek z wyjściowej bazy 80 słów.  Z pomocą przyjdą nam różne końcówki, które dodaje się do wymienionych części mowy. Niby PROSTE? Nie! Ponieważ część owych słowotwórczych wytworów ma końcówki, które w ogóle są nie wpisane w żaden słownik czy książkę do gramatyki (sprawdziłam w wielu słownikach nawet papierowych). Więc pozostaje pytanie? JAK SIĘ TEGO NAUCZYĆ, JAK NAD TYM ZAPANOWAĆ?

Z POMOCĄ PRZYSZŁA MI PEWNA MYŚL do GŁOWY – eksperyment.

  • Zrobiłam ćwiczenie na Word Formation A1.
  • Zrobiłam ćwiczenie na Word Formation A2.
  • Zrobiłam ćwiczenie na Word Formation B1-B2.

Okazało się że w żadnym z tych ćwiczeń nie pomogło mi rozumienie z kontekstu zdania (a to jest podobno 50% sukcesu). Każde z ćwiczeń w całości zrobiłam ŹLE! Dodam że wykonałam to naprawdę na spokojnie. Byłam w szoku. Rozumiem poziom wyższy, ale A1?

Co jest tu trudnością? Otóż wpisując dane słówko np. COMPULSION-przymus COMPULSIVE-nałogowy. Widzicie co jest grane? Otóż u nas przymiotnik od słowa przymus to przymusowy a w języku angielskim to zupełnie inne słowo.

I CHYBA ZROZUMIAŁAM, że…

Niestety od samego początku źle uczyłam się rzeczowników, przymiotników, czasowników i przysłówków w języku angielskim. Po pierwsze powinnam uczyć się od razu angielskiego znaczenia tylko i wyłącznie oraz dla danego słówka wszystkich możliwych części mowy.

word formation ponds
internetowy słownik PONDS i wpisane przypadkowe słówko i jego wielorakie kombinacje to właśnie jest Word formation 🙂

OD dziś (próbuję) uczę się wyłącznie w ten sposób. Zamiast max 2 znaczeń danego rzeczownika w języku polskim wszystkie możliwe kombinacje. Nie widzę na dzień dzisiejszy innej drogi zapamiętania Word formation. Szkoda, że wiele tutoriali jakie są dostępne do nauki słówek w ogóle o tym nie wspominają. Stawiają na kontekst – a tak naprawdę liczą się wszystkie części mowy.

W JĘZYKU POLSKIM mam również słowotwórstwo – jednak ja nigdy nie uczyłam się go poprzez końcówki, a nawet i gramatykę. Po prostu uczyłam się słówek. Dla mnie każde słówko czy to był przymiotnik, czy rzeczownik czy inna część jest kolejnym nowym słówkiem.

Skomentuj

